《Argentina》在阿根廷無須言語的交流

Hua Hum

剛到阿根廷不久就被熱情的人包圍了,一台大巴從Santa Rosa而來,青旅因此而熱鬧,看來是一團退休老人們和他們的家屬,但活力完全不輸年輕人,看著他們大口吃Pizza和喝芬達真令我瞠目結舌。




第一晚我有待加強的刀工讓兩位大叔看不下去了,輪流來幫我削蘿蔔皮和切塊,紫色洋蔥使我淚流滿面無法張眼,他們將兩片洋蔥皮放在我頭上,說這樣就不會流淚了。許多人沒有因為語言的隔閡而不和我說話,簡單的言語和肢體就足夠。他們待的四天內,除了請我吃下午甜點吃外還邀請我一起進餐。

一個人在大廳沙發角落畫畫,在一旁看書的老太太和我攀談,我的西文和她的英文大概都是兩歲程度吧!可是我們還是分享了很多事,她拿來平板分享閒餘時間的創作,許多人也加入我們的話題,離開前,她問我會在阿根廷待多久,給了我的名片和聯絡方式,這是我第一次收到精神科醫師的名片......

這不是我們第一次收到名片,在Valparaiso的露營區遇到一對瑞士老夫妻,讓我不再害怕和年長一點的歐美人士說話,到現在我還清晰記得在巴黎地鐵惡狠狠、咬牙切齒瞪著我的老太太,因為我不小心重心不穩推了她一下,她的跺腳聲讓我心驚膽跳,還有辦各種文件的櫃檯老太太,總是找麻煩和嚴厲,但這對瑞士夫婦總是微笑,他們開車由上海到達土耳其,我們聊亞洲食物,大陸城市的變化,未來的旅行。

她還說了個小故事,她丈夫的媽媽已經九十幾歲了,堅持每週看一本書,當他們準備去旅行前,買了六十本書給她,離開時她已經讀完了十本,"當我讀書時,就會暫時忘記你們不在我身邊這件事" 他媽媽這麼說

離開時他們給了我們名片,邀請我們到他們西班牙和瑞士的住處做客,很開心總能遇到心胸開闊的人,我還是非常害羞膽小,對於他人的回應總有疑慮,但期許自己也能隨時隨地分享自己給別人。

我在阿根廷,真的感到人與人之間的距離縮的好短好短。


We met so many kind and sweet people in Argentina, a bus brought a group of retired elderly people and their families from Santa Rosa, the hostel became so alive. Their energies are not less than young people. I haven’t seen any elderly having pizza and sparkling beverage like this in Taiwan.

The first night two men helped me to cut a radish. Purple onions made me burst into tears and I couldn’t open my eyes, so they put two onion skin on my head, and that worked out well! 

Many people do not refuse to speak to me because of language barriers, instead, simple words and body were enough. They stayed for four days. In addition they invited me to have afternoon dessert and also to have dinner together.

One night I was painting alone on the sofa, an old lady started talking to me. Although I couldn’t speak well Spanish and she couldn’t speak English, but we still share a lot of things, she brought the ipad to share her art works, many people also joined us.

Before leaving, she asked me how long I would stay in Argentina, gave me the business card and contact information, this is the first time I received a psychiatrist, business card……

This is not the first time we receive business cards, in Valparaiso camping area we met a Swiss couple, so I am no longer afraid of talking to the elderly. Now I still remember how in the Metro in Paris, an old lady, stared at me angrily because I accidentally pushed her, her stomping sound made me so nervous. But the Swiss couple always smiled when sharing with us. They drove from Turkey to Shanghai. We talked about Asian food, about how cities have changed there, since they visited China for first time long ago, and plans for future trips.

She also told us her husband's mother is ninety years old, and keeps reading a book per week. So when they were preparing to travel, they bought 60 books for her; she finished ten books before they left. She said that when she reads, she forgets for a moment that they are not with her. When they left their visiting card to us. They also invited us to their Spanish and Swiss residence as guests. I am very happy that we meet so many open-minded people.

0 意見